Saturday 11 February 2012

Special Cake

akum pembaca..

dah masuk bulan ke 2 dah ni..sekejap je masa berlalu... pasal aku bile je masuk bulan februari setiap tahun, maka (ceh wah) membawa maksud masa aku di lahirkan lah...

birthday aku 10 hb februari.... tahun ni aku dah 29 tahun..tahun depan nak masuk 30... pergh...! lepas 30... 40 pulak.. itu pun kalau di izin kan allah panjang umur..insyallah amin..!



ni dia kek yang telah di potong... Kek coklat moist , ganache coklat, yang tengah tu rasa nescafe ..emmm sedapnya...!

ni ada resepi kek coklat tapi dah di ubah sikit citarasa sendiri....resepi ni di ambil mase hadiri kelas cup cakes.. rasanya sama mcm rasa kek coklat Secred Recipe ni..

Resepi buttercream 

1)    500 g krimwell
2)    250 ising sugar
      3)    Essen vanila / butter / pandan flavour secukup rasa


Cara buat : masukkan semua dlm mixer.  Mixer sehingga kembang/ gebu


Resepi chocolate moist cake

Bahan A

1)     ½ cawan coco powder
2)     1 sudu baking powder
3)     1 ½ sudu sodium bikarbonate
4)     2 cawan tepung gandum

Bahan B
1)     1 cup minyak masak
2)     2 biji telur grade B
3)     1 ½ cup susu cair + essen vanila 1 sudu+ ½ sudu teh coklat emulco (campur sekali)
4)     1 ½ cup gula castor


Ayak bahan A ketepikan.

Mixer telur sampai kembang, masukkan gula pukul sampai guna hancur, masukkan minyak dan pukul sebati.
Masukan bahan A dan susu selang seli.
Sekali sudukan dlm paper cup ½ atau kurang dan bakar dlm oven 15-20 min suhu 150darjah celcius api bawah sahaja


Selamat mencuba!





Mr Hubby belikan dari Secred Recipe... Katanya nak kejutan kat aku (terkejut lah sgt..hehhe)..tapi anak sulung kami yang kepoh tu jerit-jerit "eh ada kek lah, yehh yeah ada kek lah.." Nyanyi kan aku lagu Happy birthday untuk mama, tapi sulung ni marah cakap ni kek dia punya, jadi kenalah nyanyi kan untuk dia..mengamuk dia..hehehe...



Ni gambar kek yang sempurna.. Terima kasih Mr. Hubby..!Love u 4 eva..!

No comments:

Post a Comment